Met de trein

Zoals jullie weten reizen wij met het openbaar vervoer want geen auto. (Een paar jaar later hadden we weer een auto.) Altijd lachen met dat openbaar vervoer. Maar ach, wij troosten ons dan met de gedachte dat het in de auto ook niet altijd pret was. Op “ons” station zijn maar twee sporen. Op spoor 1 gaat de trein naar Den Haag en Amsterdam en op spoor 2 richting Rotterdam, Dordrecht en nog verder. Andersom kan niet want dan botsen ze op elkaar. Als de omroepster van de NS echter rondroept dat de trein naar Den Haag en Amsterdam over vijf minuten binnenkomt op spoor 2 dan rent de hele meute de trap af naar de overkant. Trein komt vervolgens binnen op spoor 1. Rent de hele meute weer terug. Altijd lachen met die NS. Het woord vertraging is geschrapt. Als de trein om 16.37 uur moet binnenkomen en het is 16.37 uur dan roept de NS-mevrouw: “De trein van 16.37 komt over 15 minuten binnen op spoor 2.” Allemaal heel gewoon. Onze bus stopt voor het station en 10 minuutjes later gaat de trein. Moet je makkelijk halen toch? Niet als je nog een kaartje moet kopen want bij de kaartjesautomaten staan lange, lange rijen. Dus op naar het loket. Hoera ! Er is nog een loket. Daar ben je gelijk aan de beurt. Wat blijkt dan? Op ieder kaartje moet je een toeslag van 0,50 eurocent betalen om de loketjuffrouw te bekostigen. Het lijkt wel een openbaar toilet. Je hebt echter geen keus anders mis je je trein. Ook mensen die niet willen pinnen zijn hierdoor de klos. Ouderen dus vaak. Maar het ergste van het openbaar vervoer zijn de reizigers zelf. Tassen en vuile schoenen nemen de plek in waar andere reizigers zouden kunnen zitten. Zeg er maar niks van want je kunt een puist voor je kop krijgen. De trein uitstappen valt nog niet mee. Slechts met grof geweld kom je naar buiten en doe je niks dan duwen de instappers je gewoon weer terug de trein in en eindig je in Venlo. Overal ligt rotzooi. Lege blikjes, papieren zakjes van de broodjes, ouwe kranten en nog zowat afval.
Laten we het maar eens toegeven. We verdienen geen beter openbaar vervoer.

17 gedachten over “Met de trein

  1. zeppo

    Precies, medereizigers zijn nog erger dan het NS.
    Het is wel traject afhankelijk. Om de één of andere reden zijn de reizigers op traject utrecht-denhaag (ambtenaren?) veel inschikkelijker dan die op het traject utrecht-amsterdam. Utrecht-amsterdam in de spits is een olympisch nummer, waarbij slechts jong, breed, lang en grote bek kans maken op een zitplaats.

  2. plutone

    Dat understatement had ik laatst ook opgevangen. Het is dus niet per ongeluk.
    Schiedam heeft meer sporen, dus blijft er nog maar één plek over denk ik..

  3. She

    Dat was mij laatst ook al opgevallen dat het woord vertraging wordt vermeden! En inderdaad, treinen zien er niet uit van binnen (zat er toevallig vandaag in). Maar het kan erger. Ik was vandaag op het centraal station van Brussel en waande me in Oost-Europa toen ik door de gang naar de metro liep, het was armoede troef.

  4. Renesmurf

    Vanwege de drukte op het spoor is het onmogelijk dat alles op tijd rijdt.
    Daarom vind ik ook niet dat ze alles op de minuut nauwkeurig aan moeten geven, maar ongeveer tijden noemen.
    “Die trein komt tussen twee uur en kwart over twee”

  5. yvonnep

    En denk je nu eens in dat je dit 2 x per dag moet doen, 5 dagen in de week…Ja dank je, voor het medeleven.

  6. fialas

    René spreekt een wijs woord. Wel eens in India op de trein staan wachten? die komt tussen 12 en 5 uur en je bent al blij als je niet wordt geplet tussen manden met kakelende kippen En in de trein naar Siberié word je ’s nachts waker van wandluizen en droevig dronkemansgezang.
    Leve de NS en zijn reizigers.

  7. Meneer Helffer

    Heb twee jaar lang, zo’n 12 jaar geleden, gereisd tussen Roosendaal en Brussel. En geloof me, het kan nog erger. De Belgische Spoorwegen weten het nog bonter te maken. De reizigers zijn, naar mijn bescheiden mening, overal hetzelfde. Dit weer gelezen hebbend ben ik toch een gelukkig mens dat ik dagelijks op de fiets kan naar het werk.

  8. Marijke

    Ben ik even blij dat ik niet dagelijks met de trein naar mijn werk of elders hoef te gaan…

  9. Pasula

    Ik vind het meestal nog wel meevallen in de trein. Ik heb ook een tijdlang moeten reizen voor m’n werk en kwam ook bv op traject Amsterdam CS etc. De kaartjes kunnen wel goedkoper en die toeslag vind ik ook nergens op slaan maar in de trein zelf vind ik het heel erg meevallen.

  10. pascha

    ik weet wat je bedoelt maar reizen met de trein blijf ik toch fijn vinden…juist vanwege al die mensen… ik bekijk ze en luister ze af…. ook dat gebeurt in het openbaar vervoer…ik beken 😉

  11. Harry

    Ruim 20 jaar als verstokt automobilist ’s lands snelwegen bij nacht en ontij onveilig gemaakt (ivm onregelmatige diensten). Maar sinds 1 jaar met volle tevredenheid trein ik nu. Het is over het algemeen genomen heerlijk relaxed. Natuurlijk zijn er wel eens ergernissen, zoals vertraging, of een trein die gewoon niet komt zonder dat er iets wordt omgeroepen. Ook dat je regelmatig moet staan brengt mij niet op andere gedachten.
    Maar je hebt gelijk door te stellen dat de service een flink stuk verbeterd kan worden.

  12. Indigo

    …en toch kan reizen per trein heel plezierig zijn.
    Op weg naar Zwitserland heb ik bv 13 uren lang uit het raam gehangen, vanwege het geweldige uitzicht.
    De laatste kilometers geflankeerd door jawel…manden met kakelende kippen.
    Een onvergetelijke ervaring!

Reacties zijn gesloten.